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MR. KIRLIN: When?
MR. FRANKLIN: This message was dated "Steamship Carpathia, April 15," and addressed to "Islefrank."
MR. BURLINGHAM: And received when?
MR. FRANKLIN: Received on the 17th. [Reading:]

Deeply regret advise you Titanic sank this morning after collision iceberg, resulting serious loss life. Further particulars later.

BRUCE ISMAY.

9:58 A.M.

That was evidently sent by Mr. Ismay.
SENATOR SMITH: On what date?
MR. FRANKLIN: I shall give it to you. That was evidently sent by Mr. Ismay immediately or very shortly after the accident, but was not received by us until 9 A.M. of the 17th, Wednesday. . . .
SENATOR BOURNE: From the experience incident to the Titanic disaster, have you or your associates come to any conclusion as to laws, policies, or regulations which, if internationally adopted, would minimize the possibility of repetitions of such a catastrophe?
MR. FRANKLIN: I think the fairest way for me to answer that question is this: That since the accident to the Titanic we have been absolutely overwhelmed, first in distress matters, to do everything we could for everybody, and the only precaution or action that we have taken is that Mr. Ismay authorized, last Friday, and instructed the managers abroad to immediately equip all of the I. M. M. Co.'s steamers with lifeboats and life rafts enough to carry every passenger and every member of the crew. Further than that we have not gone.
SENATOR BOURNE: Those new instructions were based upon your conclusions, I assume, that it was impossible to make a nonsinkable ship?
MR. FRANKLIN: Based upon a conclusion that nobody ever for one moment realized that an accident of this kind could have happened. There was nothing further from the minds of everybody than that an accident of this kind could take place. We never thought, until we got Capt. Haddock's message in the first place, that the ship could go down, and, in the next place, that there would be any material loss of life.

M. KIRLIN : Quand?
M. FRANKLIN : Ce message était daté du 15 avril «Steamship Carpathia» et adressé à «Islefrank».
M. BURLINGHAM : Et reçu quand?
M. FRANKLIN : Reçu le 17. [Lisant:]

Profond regret de vous apprendre que le Titanic a coulé ce matin après une collision avec un iceberg, ce qui a causé de graves pertes de vie. D’autres informations plus tard.

BRUCE ISMAY.

9:58 A.M.

De toute évidence, c’est M. Ismay qui l’a envoyé.
LE SÉNATEUR SMITH : À quelle date?
M. FRANKLIN : Je vous le donnerai. De toute évidence, M. Ismay l’a envoyé immédiatement ou très peu de temps après l’accident, mais nous ne l’avons reçu qu’à 9 heures du matin, le 17, mercredi ...
LE SÉNATEUR BOURNE : D’après l’expérience de la catastrophe du Titanic, est-ce que vous ou vos associés êtes arrivés à une conclusion quant aux lois, aux politiques ou aux règlements qui, s’ils étaient adoptés à l’échelle internationale, réduiraient au minimum la possibilité de répétition d’une telle catastrophe?
M. FRANKLIN : Je pense que la façon la plus juste de répondre à cette question est la suivante : que depuis l’accident du Titanic, nous avons été absolument dépassés, d’abord dans les questions de détresse, de faire tout ce que nous pouvions pour tout le monde, et la seule précaution ou mesure que nous avons prise, c’est que M. Ismay a autorisé, vendredi dernier, et a donné instruction aux gestionnaires à l’étranger d’équiper immédiatement tous les navires à vapeur de l’I. M. M. Co. de canots de sauvetage et de radeaux de sauvetage pour transporter tous les passagers et tous les membres de l’équipage. Nous ne sommes pas allés plus loin.
LE SÉNATEUR BOURNE : Ces nouvelles instructions étaient fondées sur vos conclusions, je suppose, selon lesquelles il était impossible de construire un navire insubmersible?
M. FRANKLIN : D’après la conclusion que personne n’a jamais réalisé qu’un accident de ce genre aurait pu se produire. Il n’y avait rien d’autre dans l’esprit de tout le monde qu’un accident de ce genre puisse avoir lieu. Nous n’avons jamais pensé, jusqu’à la réception du le message du Capt. Haddock en premier lieu, que le navire pourrait couler, et, ensuite, qu’il y aurait tant de perte en vie humaine.

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